Jeg er fagudlært snedker i 2007 og har arbejdet som møbelsnedker i mange år.
Min altoverskyggende interesse som håndværker har været med fokus på børn og unge.
Dvs. jeg dels har designet og bygget værksteder og læringsrum i skoler og børnehaver og dels har undervist både lærere, pædagoger og børn i brug af værkstederne samt i brug af værktøj.
Jeg tror på, at praktisk læring og det at bruge hænderne tilgodeser både de elever, der ikke er så stærke boglige, samt de der er.
Min erfaring er, at kombinerer man f.eks. boglige fag med praktiske aktiviteter – så som håndværk, historiske lege o.a. - som er relevante for det, man underviser i, giver det en langt større forståelse og interesse for faget.
Her berører jeg også det, der er centralt i den måde, jeg underviser på: Det der fanger eleverne bedst, i mine øjne, er, når underviserens interesse og passion skinner igennem.
Historie er én af mine helt store interesser og jeg inddrager ofte det historiske aspekt, når jeg underviser.
Det kan nævnes, at jeg har arbejdet på flere arkæologiske udgravninger for Vendsyssel Historiske Museum, samt været med til at opbygge en udstilling omkring den danske ertebøllekultur.
Derudover har jeg i mange år været en del af det danske vikingemiljø, der har taget rundt på adskillige historiske træf og formidlet og demonstreret vikingetidshåndværk. Her har mit fokus især været på smedning. I den forbindelse har jeg i et samarbejde mellem museer og skoler afholdt workshops i smedning for både lærere og elever.
Dansk som sprog er endnu én af mine interesser – kæpheste om man vil. Jeg er én af de få, som faktisk syntes, det var sjovt at have grammatik og diktat i skolen.
Det har altid fascineret mig, hvordan man ved hjælp af sproglige virkemidler kan skabe billeder i hovedet på læseren, der er mere levende end selv de mest ”sprællende” illustrationer.
Især i indskolingen har det en enorm effekt, når børnene opdager, at de kan bruge danskundervisningen som en måde at finde information om de ting, der interesserer dem, uanset om det er traktorer, computerspil, motorcykler, Star Wars eller De Tre Musketerer der tryllebinder lige nu.
Endnu én af mine store passioner er billedkunst. Især tegning, maling og foto.
Især ynder jeg at kombinere billedkunst og naturfag. Naturvidenskabelig illustration er en både spændende og sjov måde at lære om naturen omkring os på samt lære håndværket; Tegning og maling. Når man iagttager flora og fauna med henblik på at tegne det, oplever man naturen på en helt anden intens måde, end man normalt ville gøre.
Derfor pakker jeg ofte tasken med tegne- og maleudstyr og tager børnene med ud i naturen for at tegne.
Min erfaring med engelsk kommer dels fra min skoletid og min tid på HF og dels fra min interesse for historie, da mange fagbøger er på engelsk. Derudover også fra rejser.
Idræt vil jeg også kunne påtage mig. Selv har jeg dyrket meget karate og atletik og har derudover i perioder også spillet basketball og floorball.
Min tilgang til idræt med elever er, at det skal være sjovt at bruge sin krop. Her vil det også være oplagt at kombinere historieundervisning og idræt, da idræt og gymnastik gennem alle tider har været meget centralt i samfundet.
Derudover spiller jeg klaver og fløjte.
Har afholdt adskillige workshops og undervisningsforløb i børnehaver og skoler for både børn og voksne.
Det har været emner som snitning, smedning, håndværk og design, natur og teknik o.a.
Har i en årrække været spejderleder for minispejdere (2.- 3. kl.), DDS i Næsbjerg.
Underviser på Herningsholm Erhvervsskole, snedkerlinien.
Har taget 1. semester på Haderslev Seminarium med dansk som liniefag.